top of page

מה ההבדל בין גמולוג ויהלומן?

לקוחות אשר מעוניינים לרכוש מעת לעת יהלומים אשר משובצים בתכשיטים שונים, חושבים שיהלומן הוא גם גמולוג, אך למעשה יש הבדל בין שני המקצועות האלו.



הסבר על גמולוגיה

גמולוגיה היא הפירוש לתחום התמחות מקצועי שהוא שלוחה של גיאולוגיה – מדעי כדור הארץ. מדובר בידע מדעי נרכש בכל מה שקשור לאבני החן המיועדות לשימוש בתכשיטים השונים, כיוון שיש לכל אחת מהן ערך כספי משלה.

סטודנטים שמעוניינים להעשיר את הידע שלהם בתחום זה יכולים ללמוד זאת במכללות ובסיום הלימודים כל אחד מהם יקבל תעודה של גמולוג בוגר. המכון המוכר בעולם למטרה זו הוא GIA, שהוא המכון הגמולוגי של אמריקה (Gemological Institute of America) יש בו אפשרות ללמוד את הקורס המתקדם ביותר בעולם בתחום ייחודי זה.


לימודי גמולוגיה

כל אדם בוחר לעצמו את המקצוע שהוא חושב שהוא מוכשר בו. העיסוק בגמולוגיה הוא מסקרן מאד ולכן יש אזרחים בכל גיל שבוחנים אפשרות זו. המטרה היא ללמוד ולעסוק בכך כיוון שכל הזמן יש צורך באנשי מקצוע בתחום זה. זה מתחיל מקורס שנמשך כשנה ובסילבוס של הקורס אפשר למצוא שיעורים בנושאים מרתקים כמו הכרת עולם היהלומים ואבני החן, ההבדלים הרבים בין האבנים הללו, האבחנה של יהלומים אמיתיים ליהלומים מזויפים, בין אבני זירקוניה לאבני מואסניט וליהלומים אמיתיים ועוד.


יהלומן בעל רישיון בתחום זה

לאור העיסוק במוצרים שהם מאד יקרים מבחינה פיננסית, כל אדם שעוסק בתחום היהלומים אמור להוציא רישיון מטעם משרד הכלכלה. ללא רישיון זה חל עליו איסור לעסוק בתחום זה.

הפקת רישיון יהלומן כרוכה באישורים שונים כמו לדוגמה:

· המלצה בכתב משני יהלומנים שמחזיקים ברישיון אישי תקף לעסוק בתחום זה לאורך שלוש שנים במינימום.

· או במקום אישור זה, לקבל המלצה מחבר אשר מכיר את האדם שמעוניין לקבל רישיון יהלומן לפחות ארבע שנים והוא עצמו בעל ותק של לפחות חמש שנים בבורסת היהלומים.

· אישור מסניף הבנק על ניהול חשבון בנק שהוא תקין.

· אישור מסניף הבנק על מצבו הפיננסי של לקוח זה ועל המסוגלות הכספית שלו לבצע פעולות פיננסיות, על פי רמת ההוצאות שנקבעה על ידי רשם השותפויות או רשם החברות.

· תעודת יושר אשר מוכיחה שאדם זה עסק בתחום היהלומים לאורך ארבע שנים ואף מעבר לכך. המועמד לקבלת הרישיון יציג מכתב מרואה החשבון של המעביד בארץ או בחו"ל, או לחלופין טופסי 106 עבור כל שנה שבה הוא עבד אצל מעסיק זה.


יהלומן שלא למד גמולוגיה

מי שעוסק במסחר בתחום היהלומים אינו גמולוג אם הוא לא למד זאת ולכן לא קיבל תעודת הסמכה לכך, אך אם הוא כן למד זאת הוא גמולוג וגם עוסק בעסקים הקשורים בעיבוד, ליטוש או מסחר ביהלומים.

יהלומנים הם אנשים שעוסקים בתחום היהלומים, אך זה לא בהכרח אומר שיש להם תעודת הסמכה ממוסד מוכר שהכשיר אותם לעסוק בענף היהלומנות. היהלומן הוא מי שעבודתו כוללת סחר ביהלומים וטיפול בתהליך העיבוד שלהם מתוקף היותו בעל רישיון לכך.


עיסוקו של גמולוג

קיימים סוגים רבים של אבני חן בשלל גוונים. הערך של כל אחת מהן הוא שונה והגמולוג שלמד זאת יודע לסווג את האבנים האלו בהתאם למבנה הכימי, האופטי והפיזיקלי של כל אחת מהן. מעבר לכך יש גמולוגים שבמסגרת לימודיהם קיבלו גם הסמכה לדירוג ערכם של יהלומים.

העיסוק של הגמולוגים מתרחש ביום יום אצל יצרני קולקציות של תכשיטים, באולמות תצוגה של תכשיטים וכן בתהליכי בקרת איכות וקנייה של אבני החן השונות.

לאור המיומנות הרבה של הגמולוג הוא בעל יכולת זיהוי גבוהה של אבני החן הייחודיות, הוא משתמש בכלי עבודה ייעודיים ומתוחכמים לתחום זה. כך הוא ימדוד כל אבן ובדיוק רב יקבע את משקל הקראט של כל אחת מהן. כמו כן הוא עולה במהירות על ההבדלים בין האבנים השונות וזאת על פי ארץ מוצאן, ההרכב המינרלי של כל אחת מהן, אם מדובר באבן שהיא סינטטית, טבעית, או אבן שהגיעה לידיו והיא לאחר עיבוד.


מגוון כלי הבדיקה של גמולוגים:

גמולוג מבצע בדיקות בכמה היבטים כדי להעריך באופן נכון ומדויק כל אבן. בין כלי העבודה שלו אפשר למצוא:

1. זכוכית מגדלת – כדי לראות באופן מדויק את גודלה ונראותה של כל אבן, הגמולוג בוחן אותה באמצעות זכוכית מגדלת. העובדה שההגדלה היא משמעותית מאפשרת לו להגיע למסקנות חדות וברורות לגבי טיבה ואפיונה כל אחת מהן.

2. מיקרוסקופ – מכשור מדויק ומשוכלל זה מאפשר לזהות כל אבן לאחר הסתכלות עליה בהגדלה שהיא פי עשר. כך אפשר לקבוע בוודאות על פי הסיווגים את המאפיינים שלה.

3. פרקטומטר – מדובר במד שבירה המודד את מידות שבית האור. בדרך זו מגלה הגמולוג באמצעות מדידה את החתימה האופטית של האבן וגם את מידותיה המדויקות.

4. פולריסקופ – מכשור מדויק לקביעת התכונות האופטיות של כל אבן חן שנבדקת. בדרך זו קל לגמולוג לזהות אם מדובר באבן סינטטית או טבעית, כיוון שהוא מבחין בהבדלים המובהקים ביניהן.

5. ספקטרוסקופ – מדידה מדויקת של ספקרטרום שהיא ספיגת האור בתוכה של כל אבן חן.

6. מיקרומטר – מכשיר מדידה אשר באמצעותו יש אפשרות לבצע מדידות מדויקות הקובעות את מידותיו של כל אבן חן או של יהלום, רוחב, אורך ועומק.

7. נוזלים כבדים – שימוש בהם מסייע לקביעת רמת הכובד של כל אבן חן.


קביעת ערכו של כל יהלום

גמולוג משתמש בכל הידע שצבר לאורך שנים כדי לקבוע את ערכה של כל אבן. הוא מתייחס לכמה פרמטרים ובמיוחד לארבע המשמעותיים מבניהם, אשר כל אחד מהם הוא מהותי וכך הוא מאבחן וקובע את הערך הנכון של האבן.

· משקל ביחידות של קאראט - carat

· אופן החיתוך של האבן – cut

· ניקיון של האבן – clarity

· צבע – color


בדרך מקצועית זו הוא עולה על כשלים כמו מבנה אופטי ומבנה קריסטלי ספציפי המעידים על כך שמדובר ביהלום מזויף. כמו כן הוא רואה פגמים בכל אחת מהאבנים ומסווג את רמת הניקיון שלה. רמה זו היא שמכתיבה את ערך האבן וככל שהיהלום נקי יותר כך ערכו הכספי גבוה יותר.


תעודה גמולוגית

כל יהלום נושא תעודה גמולוגית שהיא תעודת הזהות האישית שלו וכוללת את הקביעה של הגמולוג לגבי הרכבה וערכה הכספי על פי מדד – c's4.

התעודה כוללת תיעוד מפורט על גבי תרשים הכולל את הפגמים שהתגלו באבן הספציפית. המאפיינים הם ייחודיים לכל אבן ואין מאפיינים שהם זהים לשתי אבנים. לכן האפיון היוצא דופן מבדל את האבנים זו מזו ומאפשר לעקוב אחר מצבה הפיזי של כל אחת מהן לאורך תקופה וגם לקבוע את המיוחדות שלה, דבר שעשוי לסייע במקרה של גניבה.

התעודה הגמולוגית היא כלי מקצועי ממדרגה ראשונה לקבלת מידע על כל הפרמטרים שנבדקו ובמיוחד לגבי רמת הניקיון לכל יהלום, אשר הובילה לקביעת הערך הכספי של היהלום.


מתי כדאי לפנות לגמולוג ומתי כדאי לפנות ליהלומן

בהתאם לסוג האבן שמחפש הלקוח, הוא יפנה לאיש המקצוע המתאים ביותר. אם הוא מעוניין לקנות אבן חן ספציפית או יהלום, חוות הדעת המקצועית של יהלומן היא אקוטית. הוא מסוגל לסייע בבחירת האבן המתאימה ביותר לכל מטרה לאחר שבחן את ייחודה מבחינת העיבוד ואפשרויות השיבוץ שלה.

לעומת זאת גמולוג יבצע הערכה כספית של כל אבן על פי איכותה המדויקת וכך יקבע ערך כספי מוחלט לכל יהלום ולכל אבן חן ואם מדובר באבן אמיתית, אבן שעברה הליך עיבוד או שהיא סינטטית.

Comentários


bottom of page